„SZLAKIEM BABY JAGI”

Dobiegł końca II etap kolejnej edycji konkursu.  Dla wyróżnionych w tym etapie trzech osób przygotowano wycieczkę szlakiem BABY JAGI.
W dniu 17.05.2013r. najbardziej zaangażowani uczestnicy Zielonego Patrolu 36 tj. Malwina Sznyrowska, Hubert Ćwikliński i Paweł Szlufik
wraz z opiekunem p. Anną Pawelec poznawali urokliwe świętokrzyskie krajobrazy.

Pierwszym punktem tego dnia była wizyta w „ Średniowiecznej Osadzie”. Gdy tylko przekroczymy bramę Osady poczujemy się, jakby wehikuł czasu przeniósł nas w odległą przeszłość. Przywitała nas Baba Jaga.  Przedstawiła pogańskie bóstwa: Śwista, Pośwista i Pogodę, a następnie dała nam do wykonania przygotowane zadania.

Mieliśmy okazję zobaczyć warsztat tkacki, skosztować macę oraz tajemniczy wywar z ziół, przygotowany przez zielarkę.

Wyplataliśmy wiklinowe listki i puszczaliśmy mydlane bańki

W Osadzie Średniowiecznej spotkaliśmy jej mieszkańców skupionych na wykonywaniu swych codziennych zajęć.

Zobaczyliśmy warsztat garncarski.
Kowal opowiedział nam o swojej ciężkiej pracy.
Chętnie słuchaliśmy, na czym polegała praca rymarza.

Po wizycie w XI wiecznej osadzie, przewodnik przeniósł nas do wielu XX.

Przeszliśmy w miejsce upamiętniające śmierć Polaków w obozach: Kozielsk, Ostaszków
i Starobielsk, zamordowanch z rozkazu Stalina,
a także zamordowanych w Katyniu, Twerze, Charkowie i innych miejscach Golgoty Wschodu.

Następnie wysłuchaliśmy najważniejszych informacji na temat „ Świetokrzyskiego Parku Narodowego”.

Kolejką wjechaliśmy na Świety Krzyż, gdzie czekały na nas kolejne atrakcje.

Zwiedzilismy Muzeum Przyrodnicze. Mieliśmy okazję, podczas prezentacji zobaczyć jak wygladał pierwotny krajobraz  Gór Świetokrzyskich zanim człowiek zaczął przekształcać teren. Obejrzymy też film o historii, powstaniu, głównych zadaniach i walorach
 Świętokrzyskiego Paku Narodowego.

Na  kolejnych wystawach oglądaliśmy działalność człowieka na tym terenie począwszy od starożytnego hutnictwa żelaza, osadnictwa, poprzez hutnictwo szkła i gospodarkę leśną, które przedstawiono w formie dioram.

W kolejnej sali zapoznaliśmy się
z geologicznymi i paleontologicznymi dziejami Gór Świętokrzyskich począwszy od paleozoiku, poprzez mezozoik i kenozoik. Poszczególne okresy prezentowane są
w formie podświetlonych plansz, modeli wymarłych zwierząt, ich skamieniałości oraz śladów utrwalonych w skałach.

W dalszej części wystawy wędrowaliśmy przez ekosystemy leśne Świętokrzyskiego Parku Narodowego, gdzie zobaczyliśmy zwierzęta, rośliny i grzyby żyjące w jodłowym borze mieszanym zwanym jedliną polską, buczynie, borze sosnowym.

W następnych salach przybliżony został nam niewidoczny, ale niezwykle bogaty i ważny przyrodniczo świat organizmów żyjących w martwym, rozkładającym się drewnie.

Kolejnym  punktem naszego wyjazdu było zwiedzenie Klasztoru, Muzeum Misyjnego, Kapilcy Relikwii Krzyża Świętego – Kaplicy Oleśnickich

oraz Krypty  Jeremiego Wiśniowieckiego.

Ostatnim punktem wycieczki, było obejrzenie z tarasu widokowego – świętokrzyskich gołoborzy.

Przewodnik opowiedział nam legendę zwiazana
 z powstaniem tego miejsca.

Zmeczen, ale  z dobrymi humorami wrócilismy do Kielc.

< powrót do poprzedniej strony >