|
||||||||||||||||||||||||||||
Karty pracy |
KARTA PRACY III |
|||||||||||||||||||||||||||
1. Określ kształt liści i typ ulistnienia trzech roślin zielnych, krzewów i drzew rosnących na twoim terenie.
2. Wykonaj obserwację lasu. Rozpoznaj i wypisz charakterystyczne gatunki występujących roślin i zwierząt – zwiastunów wiosny, uzupełnij tabelę.
3. Po opisie rozpoznaj zwiastuny wiosny: a) Roślina, która wiosną najwcześniej zakwita w naszych lasach. Pojawiają się na niej bazie i drobne pączki z czerwonymi niteczkami……………………………….. b) Przebija śnieg i zakwita białymi dzwoneczkami…………………………….. c) Biały, żółty, fioletowy, zwany szafranem. Rozkwita wczesną wiosną……………………………. d) Spotyka się ją zarówno w cienistych lasach, zaroślach jak i na otwartych, słonecznych łąkach. Jej łodyżki i listki są otulone gęstym kożuszkiem z włosków, które chronią delikatną roślinkę przed zimnem………………………. e) Rośliny te rosną w grupach tworząc bujne, gęste, rozłożyste listowie o odcieniu ciemnej zieleni………….. f) W lesie, na polanie spośród delikatnych listków zebranych w różyczkę wystrzela w górę łodyżka, a na niej bukieciki kwiatów. Rośliny te nazywane SA kluczykami…………………………… g) Jeden duży fioletowy kwiat na łodydze, zwieszający się w dół. Kwiaty są charakterystycznie filcowate po zewnętrznej stronie………………
4. Przeprowadź doświadczenia w szkole z wykorzystaniem zestawu do demonstracji energii słonecznej. Jakie znasz inne źródła energii odnawianej? Oceń ich wpływ na środowisko porównując ze źródłami energii nieodnawialnej. Zaobserwuj, z jakich źródeł energii korzystają mieszkańcy twojego terenu
|
||||||||||||||||||||||||||||