Wiadomości

BADANIE GLEBY

-21 marca


Celem naszego dzisiejszego spotkania był temat o zanieczyszczeniu gleb.
Po krótkiej pogadance, przystąpiliśmy do wykonania trzech doświadczeń.:

 

1.       Wpływ wapnowania gleby na jej odczyn. celem tego doświadczenia było badanie zmiany wartości pH w wyniku procesu wapnowania.

2.       Oddziaływanie chlorku sodu na strukturę gleby.

3.       Zasolenie gleb a rozwój roślin. celem było zbadanie wpływu różnych ilości soli kuchennej
w glebie na proces kiełkowania roślin.

 

 

Celem doświadczenia „Wpływ wapnowania gleby na jej odczyn”, było badanie zmiany wartości pH w wyniku procesu wapnowania.
Doświadczenie
pokazało nam, że wapnowanie stosowane w rolnictwie, ma na celu podniesienie wartości pH gleb oraz zwiększają jej gruzełkowatość i sorpcję.

 

Celem doświadczenia „ Oddziaływanie chlorku na strukturę gleby” było badanie wpływu chlorku sodu NaCl na strukturę gruzełkowatą gleby .
Doświadczenie
pokazało nam jak szkodliwe jest stosowanie soli w okresie zimowym jako środka zmniejszającego śliskość jezdni.

 

Celem doświadczenia „Zasolenie gleb a rozwój roślin”, było celem było zbadanie wpływu różnych ilości soli kuchennej w glebie na proces kiełkowania roślin. Doświadczenie pokazało nam,  że im wyższe stężenie soli , tym słabiej rozwijają się rośliny.

 

W trakcie zajęć dowiedzieliśmy się również, że do najbardziej rozpowszechnionych zanieczyszczeń gleb i gruntów zaliczamy:

  • związki organiczne - pestycydy, detergenty
  • metale ciężkie - ołów (Pb), miedź (Cu), rtęć (Hg), kadm (Cd), arsen (As) i inne
  • sole - azotany, siarczany, chlork

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

< powrót do poprzedniej strony >