Konspekt lekcji ekologicznej Temat: Lasy na kuli ziemskiej-ich znaczenie gospodarcze i problem nadmiernej eksploatacji Cel ogólny Poznanie roli lasów w utrzymaniu atmosfery w dobrym stanie, ich znaczenia gospodarczego jako źródło surowca do rozwoju przemysłu: Celulozowo- papierniczego, chemicznego, budowlanego, farmaceutycznego i meblarskiego oraz pojawiających się problemów z ich nadmierną eksploatacją. Zakładane rezultaty zajęć Uczeń wie: - gdzie występują największe skupiska lasów na kuli ziemskiej - jakie korzyści daje las człowiekowi, - co to jest: tajga, las tropikalny, rabunkowa działalność, -jakie produkty w życiu codziennym są wynikiem eksploatacji lasów Uczeń rozumie - dlaczego lasy określa się mianem „płuc Ziemi" - w jaki sposób człowiek eksploatuje wybrane obszary leśne w różnych regionach świata, - na czym polega racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody, dlaczego rozmieszczenie lasów na kuli ziemskiej jest nierównomierne. Uczeń potrafi: - opisać rolę lasów w utrzymaniu środowiska naturalnego, a w szczególności atmosfery w dobrym stanie, - wskazać skutki nadmiernej eksploatacji lasów na wybranych przykładach, - wskazać sposoby zapobiegania nadmiernej wycince lasów.
Przebieg zajęć 1.Wprowadzeniem do zajęć będzie odczytanie wiersza Jana Kochanowskiego „ Na lipę" lub innego utworu mówiącego w sposób poetycki o pięknie i znaczeniu drzew, lasów czy ogólnie roślinności. 2.Przeprowadzenie metodą burzy mózgów rozważania na temat korzyści, jakie daje człowiekowi las. Zadanie l Obok strzałek wpisz korzyści jakie daje nam las. |
Pogadanka z uczniami na temat obszarów o największym zalesieniu na kuli ziemskiej z równoczesnym określeniem typu formacji roślinnej i podstawowych gatunków rośli/wchodzących w jej skład.
Zadanie 2 Na podstawie dostępnych informacji uzupełnij tabelkę : |
Typ formacji
|
Miejsce występowania
|
Podstawowe gatunki roślin
|
Sposób eksploatacji
|
Las tropikalny
|
|
|
|
tajga
|
|
|
|
dżungla
|
|
|
|
Zadanie 3 Obok wykresów ilustrujących stopień lesistości wpisz nazwę państwa: Polska - 28%, Brazylia -58% Australia -14%, Egipt - 0% . |
|||
|
|
|
|
……………………… |
……………………… |
……………………… |
……………………… |
4.Rozmowa z uczniami na temat eksploatacji lasów na świecie i jej związków z gospodarczą działalnością człowieka. Zadanie 4 Wymień skutki nadmiernej eksploatacji lasów na świecie (pomysły uczniowie zapisują na tablicy)
Zadanie 5 Obok określeń wpisz odczucia jakie towarzyszyć będą drzewu, jeżeli znajdzie się ono w takiej sytuacji: A) Praca drwali B) Lekki wietrzyk C)Burza z piorunami D)Pierwsze wiosenne dni
5. Metodą dywanika pomysłów rozwiązanie problemu: co zrobić, żeby zapobiec całkowicie lub ograniczyć degradacje lasów na Ziemi
|
|
|
Zadanie 6 Uzupełnij diagram kołowy. Informacje do wpisania w diagram : Zalesienie nieużytków, surowiec energetyczny, artykuł używany w budownictwie, stosowanie środków ochrony roślin, wykorzystanie w przemyśle, przedmiot handlu, działania ekologów, przecinki leśne -ochrona przed pożarem.
|
||
6.Podsumowanie W postaci wspólnego zredagowania listu do człowieka, który jest głównym źródłem zagrożenia. Autorem listu będzie drzewo, w którego postać i odczucia musza się wcielić uczniowie.
|