KARTA PRACY III etap –Gimnazjum
Zadanie nr 1
A. Wykonaj obserwację łąki na swoim terenie lub innym. Rozpoznaj i wypisz charakterystyczne gatunki występujących tam roślin i zwierząt, uzupełnij tabelę.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B. Uzasadnij, dlaczego wypalanie traw jest szkodliwe. Wypalanie traw jest szkodliwe, ponieważ: -jest przyczyną pożarów lasów, zabudowań gospodarczych -powoduje na terenach podmokłych, gdzie wykształciły się torfowiska tzw. pożary podziemne w których ogień tli się tygodniami, miesiącami niszczą roślinność trawiastą, życie biologiczne i pokłady torfu -w trakcie wypalania niszczone są nie tylko suche źdźbła traw, ale także ich systemy korzeniowe, flora bakteryjna, grzyby, owady oraz inne organizmy glebowe -gleba zostaje wyjałowiona w wyniku sterylizacji termicznej co powoduje zahamowanie naturalnego procesu rozkładu resztek roślinnych - w ogniu ginie wiele zwierząt poruszając się po powierzchni gleby jak: ssaki, ptaki, gady, płazy i różne bezkręgowce. W środowisku ściółkowo- glebowym, natomiast może zginąć cały edafon (nisza ekologiczna)
Zadanie nr 2 A. Wykonaj obserwację swojego terenu. Rozpoznaj i wypisz charakterystyczne gatunki występujących roślin i zwierząt - zwiastunów wiosny, uzupełnij tabelę.
B. Spróbuj ustalić właściwości gleb wybranego terenu za pomocą "roślinnych wskaźników jakości gleby" (np. wskaźniki roślinne azotu to m.in. mniszek pospolity, pokrzywa zwyczajna)
Odp: Liczna obecność pokrzywy zwyczajnej świadczy o dużej zawartości azotu w glebie
Zadanie nr 3
Podczas zajęć terenowych pobierzcie próbki z rzeki lub zbiornika wodnego znajdującego się na waszym terenie lub w okolicy. Wykonajcie podstawowe badania fizyczne i chemiczne wody wykorzystując do tego walizkę Ekobadacza (zapach, barwa, mętność, temperatura, pH, fosforany, azotany). Rozpoznajcie występujące gatunki roślin i zwierząt żyjące w wodzie i jej otoczeniu. Na podstawie zapisanych wyników spróbuj samodzielnie określić stan czystości badanej wody wykorzystując do tego różne klucze i wskaźniki jakości wody.
Odp: Zapach-brak, barwa- zielonkawo-niebieska, przejrzystość- od 1.5m do 5m, temperatura 8 stopni, fosforany- 15mg/l,. Woda zanieczyszczona. Znalezione tu gatunki glonów należą do charakterystycznych i pospolicie występujących w wodzie zanieczyszczonej. Są to wody ubogie pod względem ilościowym i jakościowym. Zaobserwowano, że Sufraganiec na znacznej długości wykorzystywany jest jako źródło wody pitnej dla zwierząt i odbiorniki wszelkich nieczystości. Zwierzęta spotkane: traszka zwyczajna, pijawka lekarska, żaba moczarowa, rośliny: wywłócznik
Zadanie nr 4 Analiza wody z kranu wykazała, że w szklance tej wody (250 cm3) znajduje się 0,08 mg detergentu. Czy woda ta zagraża zdrowiu człowieka, skoro dopuszczalne stężenie detergentu w pitnej wodzie wynosi 0,00002%?
Odp: M=d*V=1g/cm³*250cm³=250g d-gęstość, V- objętość, Cp- stężenie procentowe
Cp=0,00008g*100%:250g=0,000032
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zadanie nr 5
1. Proces samooczyszczania się wód 2. Zagrożenie wód naturalnych, którego źródłem mogą być proszki do prania 3. Woda to dobry ... 4. Każde miasto powinno mieć.. . . 5. Skutek obecności azotanów i fosforanów w wodach jezior 6. W wyniku .przesiąkania przez... zanieczyszczenia również przechodzą do wód naturalnych 7. Składniki środków czyszczących zagrażające wodom naturalnym 8. W temperaturze 100°C woda... 9. Oczyszczanie wody z zanieczyszczeń tworzących zawiesiny 10. Zmniejszenie objętości przy mieszaniu się niektórych cieczy 11. Może to być woda z pieskiem 12. Azotany wymywane z pól do jezior przyczyniają się do szybkiego wzrostu... 13. Zlewanie cieczy znad osadu 14. Przemiana wody w temperaturze 0°C. |